آلودگی هوا و افزایش خطر ابتلابه دیابت نوع 2 در کودکان چاق لاتین تبار

 7 فوریه 2017- بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، کودکان لاتین تبار که در مناطقی با آلودگی هوای زیاد زندگی می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند. میزان بالای آلودگی هوا ممکن است سبب ناکارآمدی سلولهای تولید کننده‌ی انسولین و افزایش خطر ابتلا کودکان به دیابت نوع 2 شود.

دانشمندان سلامت کودکان و میزان آلودگی هوای مناطق سکونت این کودکان را برای حدود 3.5سال بررسی کرده و دریافتند که با رسیدن کودکان به سن 18 سالگی، سلولهای بتای پانکراس آنها 13 درصد کمتر از حد طبیعی فعالیت می‌کند و این افراد را نهایتاً مستعد ابتلا به دیابت نوع 2 می‌نماید.

Michael Goran از موسسه‌ی تحقیقات چاقی در دانشکده‌ی پزشکی Keck از دانشگاه USC می‌گوید: قرار گرفتن کودکان هیسپانیک (اسپانیایی زبان) درمعرض آلودگی بالای هوای محیط مستقل از افزایش چاقی، موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود، بنظر می‌رسد کیفیت پایین هوای محیط زندگی این کودکان، به عنوان کاتالیزری برای چاقی و دیابت عمل می‌کند اما خطر این دو بیماری احتمالاً از مسیرهای مختلفی در این کودکان افزایش می‌یابد.

 نتایج این تحقیق در سی‌ام ژانویه در مجله‌ی Diabetes منتشر شد. محققان می‌گویند: این اولین مطالعه‌ای است که در آن برای بررسی ارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلا کودکان به دیابت، گروهی از کودکان برای سالهای متوالی تحت نظارت قرار داشتند.

به گفته‌ی سازمان محیط زیست آمریکا، این کودکان در محیط‌هایی زندگی می‌کردند که دی اکسید نیتروژن و ذرات بسیار ریز آلوده کننده که توسط اتومبیل‌ها و نیروگاه‌ها تولید می‌شود و به آنها ذرات معلق 2.5پی ام[1] (PM2.5) اطلاق می‌شود، بیش از حد مجاز است.

 محققان دریافتند سلولهای بتای پانکراس این کودکان هنوز هم برای جبران آسیب‌های وارده به فعالیت بیشتری می‌پردازند تا حدی که فرسوده و تخریب می‌شوند با از بین رفتن تعداد زیادی از این سلولها، ترشح انسولین کاهش می‌یابد و مقدار قند در جریان خون بیشتر می‌شود در نتیجه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 تشدید می‌گردد.

 به گفته‌ی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها، شیوع دیابت در طول 4 دهه‌ی گذشته 4 برابر شده است اگر این روند ادامه یابد تا سال 2050 از هر 3 فرد آمریکایی، یک نفر به دیابت مبتلا خواهد شد که عوارضی جدی مانند نابینایی، نارسایی کلیو‌ی، قطع عضو یا مرگ زودرس را به همراه  خواهد داشت.

Frank Gilliland استاد طب پیشگیری در دانشکده‌ی پزشکی Keck می‌گوید: دیابت بصورت اپیدمیک در آمریکا و سراسر جهان در حال توسعه است، توضیح متعارف برای این افزایش غالباً چاقی و زندگی بی تحرک و غذاهای پر کالری عنوان می‌شود، اما مطالعه‌ی ما نشان داد آلودگی هوا نیز به افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 دامن می‌زند.

محققان به بررسی اطلاعات 314 کودک لاتین تبار دارای اضافه وزن یا چاق که بین 8 تا 15 سال سن داشته و در مطالعه‌ی SOLAR(مطالعه‌ی نوجوانان لاتین تبار در معرض خطر دیابت نوع 2) برای مدت 12 سال شرکت داشتند، پرداختند.

دانشمندان این کودکان را در لس آنجلس برای متوسط 3.5سال تحت نظارت گرفتند. هیچ یک از آنها در زمان آغاز مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا نبودند، اما برخی از آنها هر چه به سمت پایان این تحقیق پیش می‌رفتند بیشتر در معرض این خطر قرار می‌گرفتند. هنگامیکه این افراد به سن 18 سالگی رسیدند میزان انسولین ناشتای آنها (پس از 12 ساعت ناشتا) تقریباً 27 درصد بالاتر از میزان نرمال بود. در طول آزمایش قند دو ساعته، میزان انسولین آنها 36 درصد بیش از حد نرمال بود، که نشان می‌دهد بدن به انسولین پاسخ کمتری می‌دهد( به انسولین مقاوم شده است).

این مشاهدات نشان داد افزایش  قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد. محققان نتایج را برای چربی بدن و وضعیت اقتصادی اجتماعی کودکان تنظیم کردند.

 دکتر Alderete نویسنده‌ی ارشد این مطالعه می‌گوید: در برخی موارد در سن 18 سالگی، اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلودگی شدید هوا بیش از تأثیر افزایش وزن 5 درصدی است، این نتایج نشان می‌دهد هوا یک عامل مستقل برای ابتلا به دیابت نوع 2 است.

اقداماتی که مردم می‌توانند برای کاهش خطر ابتلا به دیابت انجام دهند

 این یافته‌ها نشان می‌دهد که اثرات منفی قرار گرفتن در معرض مقادیر زیادی دی اکسید نیتروژن و ذرات PM2.5 به مدت طولانی در سالهای اول زندگی موجب افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.

محققان می‌گویند: اگر سایر عوامل خطر مانند  رژیم  غذایی ناسالم نیز وجود داشته باشد، در این  صورت خطر ابتلا به دیابت در این کودکان بالاتر نیز خواهد رفت.

 دکتر Alderete می‌گوید: آلودگی هوا در همه ی شهرها بخصوص در لس آنجلس وجود دارد، بهتر است عوامل قابل کنترل را مد نظر قرار دهیم برای مثال باید بدانیم دویدن در هنگام صبح یا غروب کار مناسبی نیست و بهتر است برنامه‌ی ورزشی خود را که با فعالیت‌های شدید بدنی همراه است در مکانهای نزدیک به منابع آلوده کننده و یا در طول ساعات اوج ترافیک انجام ندهیم. او افزود: هیچ‌یک  از کودکان شرکت کننده در این مطالعه در طی این مدت به دیابت مبتلا نشدند، اما علایمی از پیش دیابت در آنها ظاهر شده بود که در نهایت می تواند به دیابت نوع 2 منجر شود. برخی از 8.1میلیون نفری که در آمریکا به دیابت مبتلا هستند از ابتلا خود به این بیماری مطلع نیستند، یعنی 28 درصد از افراد مبتلا به دیابت، از ابتلا خود به این بیماری اطلاعی ندارند.

دکتر Alderete می‌گوید: دیابت تشخیص داده نشده با افزایش خطر مشکلاتی مانند سکته‌ی مغزی ، آسیب کلیوی و بیماری آلزایمر همراه است، در مطالعات آتی به بررسی افرادی که چاق نبوده و دچار اضافه وزن نیستند، خواهیم پرداخت و اطلاعاتی در مورد رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی این افراد جمع‌آوری می‌کنیم. یافته‌های اخیر را می‌توان به تمام کودکان لاتین تبار دارای اضافه وزن یا چاق که عمدتاً وضعیت اجتماعی و اقتصادی آنها در شرایط  پایین‌تری قرار دارد، تعمیم داد.

 منبع و سایت خبر:

Diabetes, 2017; db161416 DOI: 10.2337/db16-1416

www.sciencedaily.com/releases/2017/02/170207142630.htm

 

 

 



[1]ذراتی که قطر آئرودینامیک آنها 2.5 میکرومتر باشد.